biznesRaport: Udział marek własnych w sprzedaży FMCG w Polsce wciąż na niskim poziomie

Coraz więcej sieci handlowych decyduje się budować swoją strategię cenową w oparciu o wysoki udział marek własnych (private label) w mixie sprzedażowym – podają analitycy Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego w raporcie „Raport Sektorowy – dystrybucja żywności”.

Marki własne to produkty wytwarzane na zlecenie sieci i dostępne wyłącznie w ofercie danej sieci sklepów (w niemal wszystkich kategoriach wędliny, nabiał, słodycze, napoje, chemia). System marek własnych pozwala obniżać koszty marketingu i opakowań do minimum oraz swobodnie negocjować ceny z producentami (zwiększanie marży na produktach), bez pośredników. Ponadto marki własne zwiększają lojalność klienta.

– Wartość rynku marek własnych w Polsce w 2015 szacujemy na 44 mld zł, a po dynamicznym wzroście w ostatnich latach ich dynamik spada do poziomów 5%. Najwyższy udział marek własnych w mixie sprzedażowym mają Lidl i Biedronka, odpowiednio 70-80% i 50-60%. Jednak to właśnie marki własne sprzedawane w Biedronkach generują blisko 50% polskiego rynku private label – czytamy w raporcie DM PKO BP.

– Udział marek własnych w całkowitej sprzedaży FMCG na polskim rynku kształtuje się jednym z najniższych poziomów w Europie tj. 17%, chociaż ich wartość nominalna nie jest już taka niska i wyniosła blisko 44 mld zł w 2015. Jednak naszym zdaniem wraz z postępującymi procesami konsolidacjami na rynku oraz dynamicznym rozwojem sieci franczyzowych, procentowy jak i nominalny udział marek własnych w rynku FMCG będzie rósł – przewidują analitycy.

Źródło: www.dlahandlu.pl